BAUMA DE LA GUILLOTERA (Sagàs. Berguedà)

Ressenya espeleològica i topografia d’aquesta balma que havia estat habilitada pel seu aprofitament.

MUNICIPI:  Sagàs (Berguedà)

COORDENADES UTM-ETRS89 : 31T  409150  4648018  // 533m  snm

DESNIVELL: 0m

RECORREGUT: 7m

SITUACIÓ:

Al Km. 83 de l’autovia C-16 agafarem la sortida cap a Puig-reig N, a la rotonda seguirem la direcció paral·lela a la C-16 cap a la masia de Periques i continuarem fins creuar l’autovia per un túnel. Seguim a l’altre costat del túnel en direcció predominant E per la pista principal en pujada durant uns 1’75 Km., després de pujar un tram pavimentat arribem a una zona plana i al cap de poc en un revolt a l’esquerra, surt un camí en pujada que al seu inici està empedrat.

Imatge de la boca.

Seguirem a peu el camí amb trams de pujada durant uns 1’25 Km, punt en el que veurem la vall de la riera de Merlès i seguirem direcció N uns 0’4 Km fins arribar a un marcat torrent procedent de la balma, uns metres abans un sender puja fins la cavitat.

Imatge de la petita cascada d’aigua.

DESCRIPCIÓ:

La cavitat es troba excavada en la base del salt d’una petita cascada. El seu pòrtic d’uns 46m d’ample, els 7m d’endinsament màxim i una alçada mitja de 3m; permeten un còmode accés a l’interior de l’extensa balma.

Interior zona NE.

Interior zona SW.

La planta de la balma presenta murs de tancament en estat ruïnós, així com una cisterna empedrada sota alguns degotalls que determina un ús humà en el passat.

Cisterna empedrada.

En l’extrem NW de la balma, al costat de la cisterna, hi ha algunes concrecions formades pels diferents degotalls existents al sostre.

Concrecions zona NE.

Dades

Montse Mañosa, Jordi Navarro, Josep Cuenca.