COVA DE l’ANGERRA (Horta de Sant Joan, Terra Alta)

La cova de l’Angerra és un antic conducte càrstic que serví de lloc de cleda i habitació. Ressenya i topografia.

Situació

Terme municipal, Horta de Sant Joan (Terra Alta)

Coordenades UTM (ETRS89), 274907, 4530717, 840 m.

Sortirem des d’Horta de Sant Joan direcció Vall–de-roures, a poc més d’1km abans d’una gasolinera agafarem un desviament a l’esquerra direcció al Parc Natural dels Ports, seguirem fins a trobar un mirador, a poc més de 5km trobarem el següent desviament a l’esquerra que puja a la part alta de la muntanya, és el que hem d’agafar, el de la dreta ens porta l’àrea recreativa de la Franqueta, cal seguir endavant per la pista que rodeja el castell de les roques d’en Benet direcció al coll de Membrado, deixarem una desviació a l’esquerra, nosaltres seguirem la pista de la dreta fins que trobarem una fita de pedres a l’esquerra que ens indica el camí normal per pujar a les roques d’en Benet, aquest es el camí que hem d’agafar, el corriol puja entre el bosc fins que creua una pedrera però enseguida ens condueix a les primeres parets rocoses on trobarem una gran balma ben visible, sota de la paret s‘obra la boca de la cova darrera d’un mur de pedra seca.

Descripció

L’accés balmat presenta les restes d’un mur de pedra seca que possiblement fou utilitzat com a cleda per a ramats. A continuació un nou mur que fa d’entrada de la cova que serví d’habitacle, doncs, aquest mur, l’abundant sutge a les parets i al sostre, i la captació i emmagatzemament d’aigua a l’interior, semblen indicar la utilització de la cova com habitació.  Aquí comença la galeria que té unes dimensions de 6m d’alt per 4,50m d’ampla. A continuació trobem un primer tram de galeria de 13m de longitud, amb 3m d’amplada i 2,90m d’alçada, que ens porta a una petita rampa, de +1m, on baixa el sostre.

La galeria continua amb unes dimensions d’1,80m d’alt i 2m d’ampla, aquí veiem una estalagmita d’1m de diàmetre amb un concavitat central que recull l’aigua d’un petit degotall provinent del sostre, és el lloc de la cova a on trobem desenvolupat el procés litològic, al final d’aquesta galeria el sostre baixa fins uns 60cm, passat aquest punt trobem una saleta de 3,50m de amplada per 1m d’alçada on finalitza la cova amb un recorregut total de 30m.

Dades

Ana Ruiz, Hèctor Cuenca, Toni Navio, Josep Cuenca

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)