BALMA D’EN ROMA (Castellcir, Moianès)

Interessant balma que conserva vestigis d’antigues ocupacions

Situació

Terme municipal, Castellcir (Moianès)

Coordenades UTM (ETRS89), 432397,4625523, 895m

Prendrem l’autovia C-17, sortirem per la sortida d’Hostalets de Balenyà, continuarem per la carretera C-141-3b direcció a Centelles abans d’arribar al punt Km 18 ens desviarem a la dreta per agafar la pista asfaltada que ens porta al Puigsagordi, continuarem fins a arribar al coll de Prims, per després arribar al coll de Seuva Negra, aquí ens desviarem per un camí a l’esquerra que ens portarà a unes cases, on s’acaba el camí, aquí deixarem el cotxe per continuar per un corriol que travessa uns plans, que ens apropa a la cinglera, continuarem per un estret camí que descendeix a la cinglera que ens conduirà a la balma.

La balma està situada en el límit municipal entre Sant Martí de Centelles i Castellcir sota el pla de la Bruga.

Antecedents

Extractem del post Balma d’en Roma de la plana web PATRIMONI EXISTENCIAL de Francesc Roma I Casanovas, i del seu llibre, Patrimoni existencial de Castellcir, Castellterçol i Sant Martí de Centelles.

Antigament era anomenada Espluga Baladora la primera referència és del any 1175 sembla ser que va ser refugi de bandolers, la documentació de 1692 extreta del llibre de comunions de l’església de sant Martí diu que, en la roca foradada del castell de Castellcir viu en Valentí Roma i, Magdalena la seva muller, amb aquesta documentació es demostra que no era una balma d’ocupació esporàdica sinó que era un autèntic mas.

Descripcio

La balma té unes dimensions de 41m de longitud per 12 m de fondo i una alçada de 3m, la part obrada presenta un espai tancat de 8 m de llarg per 5,60 m de profunditat.

Dades

Josep Cuenca, FX Samarra

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)