COVA DE MAHOMA, i altres cavitats (Torrelles de Foix. Alt Penedès)

Aquest article és la quarta entrega de la catalogació de cavitats de la zona de Foix, on inserim, cova de Mahoma, cova A, font del Rector i avenc de la Humitat.

A la bibliografia, al peu de post, n’hi han els enllaços als altres tres escrits anteriors.

La cavitat que sembla a “a priori” més interessant és la cova de Mahoma, descoberta espeleologicament i anomenada així per membres de l’ERE de l’Agrupació Excursionista Catalunya a l’any 1959 (1).

Desconeixem el perquè d’anomenar-la amb el nom del profeta Mahoma, la pau sia amb ell, صلى الله عليه و سلم, potser per similitud a la autèntica cova de Mahoma, dita cova de Hirà:
“La cova de Hirà (en àrab غار حراء, ḡār Ḥirāʾ), sagrada per als musulmans, està situada a la muntanya dita Jàbal an-Nur (“Muntanya de la Llum”), prop de la Meca, a la regió del Hijaz (Aràbia Saudita). Mesura uns 4 m de recorregut i 1,75 m d’amplada.

La tradició islàmica explica que el profeta Muhàmmad hi passava un mes cada any i que va ser on va rebre per primer cop la visita de l’arcàngel Gabriel i la primera revelació divina de les que constituirien l’Alcorà. Muhàmmad també hi va anar al seu retorn de Taïf, el 620, mentre esperava obtenir la protecció de la Meca. És un dels indrets visitats per molts musulmans que realitzen els pelegrinatges del hajj o de l’umra.” (2)

A més a prop de casa nostra, a Suera a la Plana Baixa també n’hi ha una cova amb aquest topònim.

En un principi i a causa de la proximitat de la Cova de Cal Magí Rossell, situada a la mateixa cinglera i a l’existència de corrent d’aire a ambdues cavitats, vam establir la hipòtesi d’una possible connexió entre la cova de Mahoma i aquesta. Hipòtesi que per ara no hem pogut corroborar.

També aportem les fitxes d’una mina: La font del Rector, i d’una petita balma, cova A, que ve a augmentar les ja per si abundants cavitats dels entorns, i també afegim les coordenades d’un interessant avenc pendent de desobstrucció: l’Avenc de la Humitat.

Cova de Mahoma

Sinònims (= Cova Avenc, Avenc…)

Lloc: Vall del Foix
T.m.: Torrelles de Foix (Alt Penedès)
Coordenades: UTM (ETRS89) (31N), 379662, 4586638. Altitud: 509 m.

Espeleometria
Recorregut: 10 m. Desnivell: +0,70 m

Seguint el mateix itinerari que porta a la cova de cal Magí Rossell, a l’alçada de ca l’Isidret continuarem per la pista una seixantena de metres i veurem un camp a l’esquerra. La pista gira cap a l’esquerra, uns metres més endavant trobarem un caminoi una mica perdut, que surt a la dreta cap el riu, anirem baixant direcció SE,

i ho abandonarem baixant per una canal fins trobar la primera cinglera, on a l’esquerra esta situat aquesta cova. La cinglera ve a ser la mateixa que la de la cova de cal Magí Rossell.

Història

Descoberta i explorada a l’any 1959 per membres de l’ERE-AEC de Vilafranca del Penedès que li donen un recorregut de 25 m i un pou de -19 m. (1)

Virella a la seva catalogació (1978), li dóna 29 m i -19m. (3)

El grup GREV de Vilafranca del Penedès als anys vuitanta, fan una intensa prospecció per aquesta zona, però no publiquen els seus resultats.

(1991) Fot., A. Cebrià, G. Ribè, M.R. Sanabre

A l’any 1982 es recolliren materials arqueològics en superficie (4)

La cavitat es perd en l’oblit fins que al 2017, els prospectors habituals del G.E. Badalona i del C.E. Castellar, la localitzen tapada per la vegetació, explorant i topografiant el tram que aquí presentem.

Descripció

Petita cavitat, es tracta d’una esquerda on es fa evident el procés clàstic amb grans blocs despresos del sostre.

La boca té uns 3 m d’amplada per 1,50 d’alçada, ens introdueix a una saleta, on als 4 m de recorregut continuarem per l’esquerda de la dreta uns 5 m més per una galería d’un 2,80 m d’alçada.

La continuación força evident, la trobem en una gatera bufadora de 0,40×0,40 m amb un esglaonet i en forma de “quatre” molt selectiva. Tan selectiva que cap dels quatre exploradors va poder passar.

Malgrat tot, els seus primers exploradors de l’ERE-AEC relaten: “A l’interior es desenvolupa, entre uns blocs de gran mida, un avenc de 19 metres de profunditat, amb les parets sinuoses, de difícil accés (estretor dels passadissos, roca relliscosa, etc.)”.(1)

Font del Rector

Situació

Lloc: Vall del Foix. Turó del Santuari.
Coordenades : ETRS89 31N 379738, 4585784
Altitud : 566 m

Espeleometria
Recorregut : 3,70 m. Desnivell : -0,50 m.

A la carretera d’accés al santuari, abans d’arribar al cadenat, trobem un camí a l’esquerra, senyalitzat, que ens portarà a la font del Rector.

Història

Antiga font del castell medieval que hi havia abans de construir el Santuari, lloc on van matar al rector de Torrelles.

Descripció

Petit túnel artificial, d’1,80×0,80 m, que baixa fins a una basseta on es recull l’aigua de la deu.

Cova A

Situació

Lloc: Vall del Foix. Turó del Santuari.
Coordenades: ETRS89 31N 380155, 4585839
Altitud: 641 m

Espeleometria: Recorregut: 3,50 m.

Des del santuari de Foix en dirigirem cap al tossal de Foix, per un caminoi, a l’esquerra deixarem l’avencó de Foix, a la dreta els bufadors Petits. Més endavant a la dreta trobem un camí que davalla cap a la vall, nosaltres continuarem direcció al Tossal, al poc, a la dreta i ben dissimulat per la vegetació, trobem un sot on es troba aquesta balma, anomenada “Cova A” pels seus descobridors. Un gran pi ens pot servir de referència.

Història

D’aquesta petita cavitat, no hem trobat referències bibliogràfiques, l`única informació ens ve donada per l’existència d’un grafiti on posa “COVA A”.

Descripció

Petita cova d’uns 6 m d’amplada i 3,50 m de fons, l’alçada del sostre va baixant del 1,50 m inicial fins a l’arribar a terra. N’hi ha alguns grans blocs despresos del sostre, i el terra és un pedregam.

Avenc de la Humitat

Lloc: Tossal de Foix

Coordenades : ETRS89 31N 380147, 4585845
Altitud : 640 m

Desnivell : -1,50 m.

Seguint el camí que va del Santuari al Tossal de Foix, passada la desviació de la dreta que baixa als camps dels Giberts. A l’alçada de la Cova A, a la zona del petit coll, anirem a l’esquerra direcció a la cinglera, i al poc trobarem aquest curiós avenc.

Descripció

Petita boca circular que únicamente aprofundeix 1,50 m, degut a que un bloc obstrueix el pas. Es tracta d’un forat bufador.

Bibliografia

(1). POYO C, A. (1959).- “Exploraciones subterráneas en el Panades”. Cordada, 42: 11(931). Barcelona.
(2). Extret de Viquipèdia.
(3). VIRELLA, Joan (1978).- “Experiències a l’entorn de la localització d’estacions prehistòriques Apèndix. Catalogació de cavitats de les comarques penedesenques i encontorns”. Miscel•lània Penedesenca, 1: 241-269. Institut d’Estudis Penedesencs. Vilafranca del Penedès.
(4)Inventari del Patrimoni Cultural Immoble. Patrimoni Arqueològic. Generalitat de Catalunya.
PORCEL, E. (2016).- “Els intrigants avencs del Pujolet” http://www.geb.cat
PORCEL, E. (2017).- “Cova Freda” http://www.geb.cat
PORCEL, E. (2017).- “Cova cal Magí Rossell http://www.geb.cat

Text, Enric Porcel i Caro

Fotografies, F. Xavier Samarra i Riera, Josep Cuenca i Viñals i Jordi Navarro i Coronado

Participants, Montserrat Mañosa, Jordi Navarro, Xavier Samarra, Josep Cuenca i Enric Porcel.