MINA D’OR. (Tordera, Maresme)

La mina d’Or és una excavació minera subterrània situada en una antiga zona d’extracció de minerals de coure, on encara es poden trobar diferentes mines. Al peu d’aquest escrit trobareu les referències d’altres mines d’aquest sector.

MINA D’OR (Sinònim, Mina de l’Or de can Ferrer)

Terme municipal, Tordera (Maresme)

Coordenades UTM (ETRS89), 0469948, 4616989, 233 m.

Situació

Sortirem de Tordera per la BV-5122, al km3 aproximadament per una pista direcció Sant Ponç ens desviarem a l’esquerra, passarem pel costat de can Ferrer, n’hi la casa del Rusc,

continuarem per la pista principal fins arribar a un punt on la pista fa una corba molt tancada a l’esquerra,

just en aquet punt deixarem el cotxe, agafarem una desviació a la dreta que segueix la direcció del torrent que ens portarà molt a prop de la Mina d’Or.

Història
Transcrivim d’una publicació de la que desconeixem el títol i l’autor,

El cofre de la mina. Hortsavinyà.
Un que era de can Vilà, en Pere, un dia em va preguntar si pujant pel camí de les Costes, allà al serrat dels Garrofers que allà havia sigut com volcànic i diu que allà hi havia una mina, a veure si l’havia vist mai, perquè diu allà hi havia un cofre d’or (Milin Bigas)

La mina de l’or. Hortsavinyà.
Pel cantó de Roca Rossa, abans d’arribar a les planes del Sord, el camí que baixa cap al Pi Gros, can Massó, i de cara cap al cantó d’Hostalric , allà hi havia les Mines de l’Or. A cal Sant (Sant Cebrià) diuen que estaven arruïnats perquè ell empleava tots els cèntims per pagar uns excavadors que buscaven or i per això es va vendre can Carbó, per portar els cèntims allà dalt (Angel Montsant)

Descripció

Aquesta excavació minera subterrània, compren un filó de quars amb minerals de coure encaixats.

La mina té un recorregut de 62m que es desenvolupa al llarg d’una galeria principal, en els primers 22m trobarem un nivell d’aigua de uns 30cm fins al primer encreuament en el que alguns blocs despresos fan de barrera.

De la galeria principal parteixen dues ramificacions a l’esquerra.
El nivell d’aigua queda reduït al primer tram de la mina, la resta de galeries es poden recórrer sense mullar-se.

Dades

Josep Cuenca, FX Samarra

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)