Avenc Joan Cabeza

J. de Cabo IMGP9795

La majoria de les vegades es fa obligatori divulgar les feines i/o aportacions que els espeleòlegs fan de les seves descobertes, sobre tot si es tracta d’un avenc tan bonic i força conegut com l’avenc Joan Cabeza.

La veritat és que per la meva part, aquesta feina dormia a la seva carpeta corresponent, traspaperada dins d’una de les piles de carpetes de cavitats que esperen el seu torn. I no per mandra, si no perquè sempre he pensat que aquesta cavitat encara ens pot donar més sorpreses i no la considero acabada, però davant la insistència dels companys, aquí presentem una nova topografia més completa que les anteriors.
A aquesta cavitat han intervingut diversos exploradors de diferents clubs, i de mica en mica s’ha anat descobrint els seus encants. Ja en un primer article, en Josep Pastor avançava una topografia de la nova i bella sala 2006
Membres del GES-Terrassa, Flash Back Corb, SES-GER i G.E. Badalona han anant descobrint mitjançant desobstruccions i escalades,  belles sales i saletes que han sumat més recorregut a la cavitat i han augmentat la fondària deixant la cota actual en -67 m.
Aquí presentem la fitxa de la cavitat amb una descripció detallada i una mica de història basada en la bibliografia existent.
També incloem diverses instantànies d’uns dels millors fotògrafs subterranis que tenim a l’espeleologia catalana actualment: Francesc Xavier Samarra, Jordi de Cabo i Josep Pastor, tots tres amants de la fotografia de la natura, de la muntanya i de les coves.
Per finalitzar, afegir que donada la facilitat d’accés i la fragilitat de les formacions existents a la Sala 2006, s’extremin les precaucions en la seva visita per evitar els trencaments.
map
Situació
Tm: Begues (Baix Llobregat)
Coordenades: UTM  31N (ETRS89) 409372,4574032. Altitud: 457 m
Espeleometria : Desnivell: -67 m
Recorregut: 179 m
Des de Begues agafarem la pista que porta a la Plana Novella i ens endinsarem al Parc Natural del Garraf, i només passar la desviació de can Puigmoltó (a la dreta), deixarem els cotxes a l’esquerra, on surt el camí de can Sostrell, n’hi ha un rètol que indica el refugi per animals de “Les Petjades”. En desviar-nos per aquest camí, als pocs metres agafarem una pista a la nostra dreta, que baixa cap al torrent.
Uns cinc minuts després, abandonarem la pista per un caminoi que surt a l’ esquerra. El lloc és una pineda, on a la dreta hi ha uns camps de cultiu. Aquí s’uneixen dos petits torrents innominats. El camí va pujant pel segon torrent, més endavant, un caminoi a l’esquerra puja al primer torrent en cerca dels avencs Smith i Sant Roc. Nosaltres ho obviarem i continuarem pujant. Arribats a una explanadeta ens desviarem a l’esquerra per a pujar per un camí que actualment esta senyalitzat amb una fita. Al cap de poc trobarem la boca de la cova del Pit-roig situada al mateix camí. Una cinquantena de metres després arribarem a la petita pedrera on s’ubica l’avenc Joan Cabeza.
Història
Cavitat descoberta pels treballs d’una pedrera il·legal el 1979. Els mateixos treballadors tornen a tapar el forat amb grans blocs, veient el perill de treballar amb aquest gran buit sota d’ells i abandonen l’explotació.
L’abril de 1980 en Joan Cabeza i Ferran Talavera, de la SIEP, obren un pas entre els blocs i efectuen la primera exploració subterrània i aixequen la topografia de la cavitat (1).
El 2006 un equip del GES del C.M. Terrassa realitza una desobstrucció que els porta a descobrir la bella saleta inferior (2)(3).
Topo existent
El 2008, el grup Flashback Corb instal·la un passamà al pou principal i descobreix una sala penjada de gran bellesa (4).
El 2012 i 2014, equips del SES-GER i G.E. Badalona, efectuen un repàs de la cavitat descobrint petites continuacions, aixecant una nova topografia amb les zones noves i realitzant un reportatge fotogràfic
Descripció
Un embut de 3,30x2 m, parcialment tapat per grans blocs, ens porta a la petita, però suficient boca d’un pou de 49 m de fondària.
AV JOAN CABEZAS-4 Samarra
AV JOAN CABEZAS-9 Samarra
AV JoAN CABEZAS-12 Samarra
AV JOAN CABEZAS-5 Samarra
Davallem pel conducte d’uns tres m de diàmetre on apareixen les primeres formacions. Als 19 m trobem la primera reinstal·lació, a una colada, des d’ací i a un lateral s’intueix una continuació.
J de Cabo
El pou va eixamplant-se considerablement, 9 m més avall trobem la segona reinstal·lació, també en una gran colada. També s’intueix al SO una finestra a un lateral del pou. Es tracta de la Sala Flashback Corb, a la qual s’accedeix per un passamà, després d’aquest passarem la finestra d’uns 2,40x1,70 m, hi trobem una saleta molt costeruda, que no és més que una concavitat lateral del pou principal, bellament ornamenta.
DSC_0713 J. Pastor
DSC_0715 J. Pastor
DSC_0719 J. Pastor
DSC_0726 J Pastor
Tornant a la reinstal·lació, acabem de davallar els 21 m restants en un ràpel aeri que ens diposita al pinacle d’un conus d’enderrocs.
J Cabeza. Topo
Si ens dirigim uns cinc m direcció Est trobarem una petita depressió que ens porta a una gatera descendent per sota d’una colada. Aquí es veu clarament que aquest pas ha estat obert recentment amb tècniques de desobstrucció per mans anònimes. Aquesta gatera d’uns 0,80x0,40 m ens aboca a un pouet de 5,80 m fàcilment desgrimpable.
Tant a la mencionada gatera com a la capçalera del pou trobem petites gateres molt concrecionades, sense continuïtat.
El pouet amb dimensions irregulars,  té les parets recobertes de colades i altres formacions, s’obre a 2,90 m del terra per formar una bella saleta de 2x2 m. Una rampa a l’esquerra ens porta a un ressalt de -0,70 m, on una ínfima gatera ens impedeix la progressió per aquest sector, arribant als 62 m de fondària. Aquesta nova zona, en principi l’hem anomenat “via 2012”.
Tornat a la sala principal, una mica per sobre del començament de la via 2012, existeix una microsala d’un parell de metres bellament decorada.
IMGP9804 J de Cabo
Si des del pinacle de la sala ens anem direcció Nord uns 5 m, trobem un petit pouet que van obrir en un moment els companys Alex i Daniel, mentre nosaltres feien la topografia de la via 2012. Aquest pouet és de 0,60x0,90 m i baixa únicament 0,90 m.
Si continuem al costat de la paret, en direcció SE trobem altra gatera, oberta per desobstrucció, també per mans anònimes, que avança  en rampa entre blocs uns dos metres formant una mena de saleta o eixamplament de 2 m d’amplada per 0,60 m d’alçada aproximadament
Continuant per la paret en la mateixa direcció, als pocs metres trobem altra desobstrucció que dóna a altra gatera de 0,40x0,50 m d’amplada que continua en rampa descendent 1,40 m, per girar a l’esquerra, i amb un ressalt de -0,60 m arribar a una saleta entre blocs de 1,50x1,60 m.
Continuem al costat de la paret en la mateixa direcció i ja a prop del pouet que porta a la sala inferior 2006. Aquí trobem altra desobstrucció. anònima també, que ens porta a un pou de -3,30 m. La boca del pou té 0,90x0,90 m, a la base d’aquest pou, altre gatera entre els blocs ens porta després de 3 m de recorregut a un lateral de la rampa situada al sector SE que comença a davallar per anar a la sala inferior.
Aquesta rampa, força perillosa pel pedregam inestable, ens porta a través d’un pòrtic de 4,60 m d’alçada i 2 metres d’amplada, a un ressalt de 3 m de fondària.
Ens trobem a la base d’un pou de 2x2 m, a la nostra dreta trobem un altre pou, obert per desobstrucció, pel GES-CMT al 2006. Aquest pou és un petit ressalt de 2,50 m, que dóna a una saleta inferior bellament ornamentada.
IMGP9810
Es tracta d’una saleta de 9 m de llarg per 4 d’amplada, amb sostre irregular d’1,20 a 2 m d’alçada. La part situada més al Nord esta relacionada amb el pou de -3,30 m que hem descrit abans. A l’esquerra trobem una petita gatera descendent per on podem progressar uns 2 m més i assolir la màxima fondària de la cavitat: -67 metres.
Via 2012. J Pastor. Enric
Participants
12/02/2012: Josep Pastor, Alexandre Serrano, Daniel Gascón (SES-GER) i Enric Porcel (G. E. Badalona).
12/01/2014: Víctor Porcel, Jordi de Cabo, Carles de Cabo, Xavier Samarra, Josep Cuenca, Emilia Doña, Jordi Llorca i Enric Porcel (G.E. Badalona).
 Text: Enric Porcel i Caro (G.E. de Badalona)
 Fotografies: F. Xavier Samarra, Jordi de Cabo (G.E. de Badalona) i  Josep Pastor (SES-GER)
Bibliografia
(1)TOLRÀ, A. (1980).- "Avenc Joan Cabeza (Garraf)" Bol. Espel. SIEP (12):26-29 (Topografia)
(2) Espeloíndex. Fitxa de l’Avenc Joan Cabeza
(3) RUIZ, R. GES-CMT. Comunicació verbal.
(4) Flash Back Corb (2008).- “Espeologia”(sic) “Avenc Joan Cabeza (-65 m). Pp. 34-35. www.naturaiaventura.cat
MIÑARRO, J.M. (1994).- Inventari Espeleològic de Catalunya, Vol. 3 La Serralada Litoral
FERRER, V. (2006).- Avencs de Garraf i Ordal (Topografia)