COVA NIALÓ i MINA TRINITAT (Conca de Barberà)

Cova de la Nialó

Ressenyes i topografies de la Cova de la Nialó, lloc de penitència de la princesa Elionor, i la Mina Trinitat, excavació subterrània d’extraccions de minerals.

MINA TRINITAT

Situació

Terme municipal, Espluga de Francolí (Conca de Barberà)

Coordenades UTM (ETRS89), 341856, 4581687, 578 masnm.

Vam anar per la pista que surt de l’Espluga de Francolí que hi porta a l’ermita de la Santíssima Trinitat on trobem una àrea d’esbarjo,

aquí deixarem el cotxe i agafarem la pista ascendent, tancada amb cadena, que ens conduirà a una intersecció de pistes senyalitzada, la de la dreta ens portarà al lloc de les Masies, i la de l’esquerra ens portarà a l’ermita de la Santíssima Trinitat, aquest camí coincideix amb el GR-175 que porta de Lleida a Tarragona,

nosaltres agafarem el camí de la dreta que porta al poble de les Masies. A uns 200m trobarem una construcció enrunada, just al seu costat trobarem la boca de la mina.

Descripció

Encara que no hem sabut localitzar el nom d’aquesta mina subterrània, les referències que disposem són, (…) Santíssima Trinitat. Hi ha filons de baritina (amb d’altres minerals), amb una direcció NW-SE. Es troben enmig de pissarres carboníferes. Els minerals són galena, goethita, pirolusita, calcita, baritina i quars.

L’entrada, mig tapada, deixa un espai d’1m d’alçada, la galeria de 2,50m d’alt per 2,30m d’ample té una longitud de 22m. acaba amb una petita aportació d’aigua.

COVA DE NIALÓ

Situació

Terme municipal, Montblanc (Conca de Barberà)

Coordenades UTM (ETRS89), 343414, 4581880, 706 msnm.

Per arribar desfarem el camí de la mina, tornarem enrere pel GR-175, i continuarem pel camí direcció a l’ermita, seguirem uns 2,5Km fins que trobem un corriol a la dreta que puja per un petit coll que ens portarà a l’ermita de Sant Joan de la Muntanya,

quan arribem pujarem les escales que travessen tota la construcció i sortirem per la banda de dalt, aquí trobarem un mirador, en un costat parteix un camí protegit amb baranes i cadenes, en pocs minuts en portarà a la cova de la Nialó.

Descripció

Topo., J.Cuenca, FX Samarra (22-07-17) GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA

A la boca de la cova trobem una placa que fa referència a l’estada en aquesta cova com a penitent a la princessa Elionor d’Aragó i Montferrat o Elionor d’Urgell (? 1378 – Ermita de Sant Joan (Montblanc), Conca de Barberà, 28 de maig de 1430), infanta d’Urgell, que es retirà a fer vida eremítica. A la vila de Montblanc se la coneix popularment com Nialó, contracció de N’Elionor.

La cova té l’aparença d’una gran balma de 5m d’alt per 6m d’amplada, la cavitat té dues galeries, una en forma de diàclasi de 11m de recorregut, i l’altra de sostre baix que travessa de banda a banda i surt al exterior amb una longitud de 13m. En total la cova presenta 24m recorregut.

Conte il·lustrat per a infants. ISBN: 9788490375006

Text, Josep Cuenca. Fotografies, FX Samarra

GRUP D’ESPELEOLOGIA DE BADALONA (GEB)